تنها معجزه پیامبر اسلام قرآن می‌باشد که در اعجاز آن هیچ شک و تردیدی در دل مؤمنین نیست. فرقه‌های مختلف اسلام ممکن است در پاره‌ای از جزئیات پرستشی با هم تفاوت داشته باشند اما در این نکته همگی با هم همصدا می‌باشند؛ قرآن یک معجزه است. همین یک معجزه بزرگ اقتدار و برتری اسلام را بر ادیان دیگر ثابت می‌سازد. اگر محمد شخصاً قادر به انجام هیچ کار خارق‌العاده‌ای نبود٬‌ در عوض او کتابی را به بشریّت هدیه کرده که به خودی خود یک معجزه استثنائی است. اگرچه خوانندگان این مقاله ممکن است به خوبی با این مقوله آشنایی داشته باشند با این حال در این مختصر به چند جنبه از ویژگی‌های یگانه قرآن اشاره می‌کنیم.

۱- اولین جنبه اعجاز قرآن در این است که به زبان سلیس عربی نوشته شده است و تا به حال بعد از گذر ۱۴۰۰ سال٬ هیچ‌کس نتوانسته جمله‌ای به زبان عربی بنویسد که در اصالت زبان٬ دستور زبان٬ انشاء و زیبایی کلمات و غیره به پای آن برسد. حتی اگر جن (موجودی خیالی) و انس (انسان) هم دست به دست هم داده و هوشمندترین و تحصیلکرده‌ترین افراد دنیا را گرد هم آورند٬‌ نمی‌توانند حتی جمله‌ای شبیه به آن را بنویسند. خداوند نیز یک نسخه از آن را -به زبان عربی- در آسمان محفوظ نگاه داشته و لذا امکان تحریف و دستکاری مطالب آن نیز غیرممکن است. به همین دلیل نیز تنها می‌توان آن را به زبان عربی خواند و متنش غیرقابل ترجمه شدن است. اعجاز قرآن در این است که نمی‌شود آن را به زبان دیگری ترجمه کرد و اگر ترجمه شود دیگر قرآن نیست!

۲- اعجاز دیگر قرآن در این است که امروزه بیش از یک میلیارد مسلمان در جهان وجود دارند به که بدون هیچ شرط و شروطی به تمامی مطالب آن اعتقاد کامل دارند٬‌ در حالیکه اکثریت آن‌ها هرگز آن را نخوانده و از جزئیات مطالبش اطلاعی ندارند! اگر تعداد مسلمینی را که زبان مادری‌شان عربی است حدود ۲۵٪ فرض بگیریم٬ ۷۵٪ باقیمانده کسانی هستند که با زبان عربی آشنایی نداشته و قادر به خواندن این کتاب و درک مطالبش نیستند. با این حال امروزه حدود ۷۵۰ میلیون نفر در روی کره زمین زندگی می‌کنند که به مطلبی که هرگز در طول عمرشان نخوانده اعتقاد شدید داشته و حتی حاضرند جان خود را فدای آن کنند. این یک معجزه است که بتوان میلیونها نفر انسان باسواد را قانع ساخت تا به کتابی چنین متعصبانه اعتقاد داشته باشند بدون اینکه حتی یکبار آن را به زبان مادری خود خوانده باشند.

۳- جنبه اعجاز آمیز دیگر قرآن در این است که اگر کلمات آن بر کاغذی معمولی نوشته شود٬‌ بلافاصله آن صفحات کاغذی بدل تبدیل می‌شوند به یک شیئ بسیار مقدس؛ بدین معنی که هیچ مسلمان متقی جرأت باز کردن صفحات آن را ندارد مگر ابتدا اداب خاص شست و شوی (وضو) را به جای آورد. وی اگر از لحاظ شرعی ناپاک باشد٬‌ دست به این شیئ مقدس نمی‌زند. امکان ندارد که روی صفحات آن مطلبی را بنویسد و یا صفحه‌ای از آن را پاره کند. مؤمنین حداکثر دقت خود را به کار می‌گیرند که این کتاب بر روی زمین قرار نگیرد٬ حتی در زمان قراعت آن بایستی آن را روی چارچوبه‌ای خاص گذارد تا از سطح زمین بالاتر باشد. غیر ممکن است که مسلمان متقی به این کتاب بی‌احترامی کند٬‌ چه برسد به اینکه قرآن کهنه شده را در آشغالی بیندازد. هرگونه بی‌احترامی به آن شدیدترین مجازاتها را بدنبال خواهد داشت. برای قراعت قرآن نیز (که با خواندن آگاهانه به منظور فهمیدن یک مطلب تفاوت فاحش دارد) شرطی خاص وجود دارد؛ از آنجا که شیطان قصد دارد که قاری را گول بزند لذا قبل از قراعت ضروری است که کلام رمزی «اعوذ بالله من الشیطان رجیم» را به کار برد تا از شر شیاطین در امان باشد.

۴- یکی دیگر از اعجازهای قرآن این است که به کمک آن می‌توان پی به وقایع آینده برد. اگر مؤمنین بر سر دوراهی قرار داشته و یا تصمیم به انجام کاری داشته باشند که در موفقیت آن شکی وجود داشته باشد٬ قرآن به آن‌ها کمک می‌کند تا در مورد تصمیم و آینده آن به نتیجه قطعی برسند. بدین منظور فرد مؤمن ابتدا وضو گرفته و آیه خاصی را زیر لب ادا می‌کند سپس لای قرآن را با انگشت سبابه دست راست باز کرده و با توجه به نوشته‌های آن قسمت می‌تواند با اطمینان خاطر دست به انجام کارش زده و یا از انجامش منصرف شود. آگاهی نویسنده درباره جزئیات این امر خطیر بسیار اندک است اما خوشبختانه جزئیات نحوه دریافت این کمک آسمانی در کتاب‌های معتبر حدیث به دقت ثبت شده است. خوانندگان پرسشگر برای اطلاعات بیشتر به این مراجع می‌توانند رجوع کنند.

۵- از دیگر اعجازهای قرآن این است که حضورش در هر مکانی باعث خوش شانسی و خوش اقبالی می‌شود؛ وجود آن در سر سفره عقد باعث برکت ازدواج و خوشبختی تضمین شده عروس و داماد می‌شود. وجود آن در هر خانه نوساز باعث برکت خانواده شده و اجنه را فراری می‌دهد. همچنین حضورش در پای سفره هفت‌سین نیز ضروری است و به سال نو برکت می‌بخشد. حتی آویختن یکی از سوره‌های قرآن -که به خط زیبای نستعلیق نوشته شده و به قابی طلایی مزین شود- به مغازه و یا محل کسب و کار رونق و برکت ویژه‌ای می‌بخشد.

۶- تأثیر شفادهندگی قرآن یکی دیگر از خواص شگفتی‌آور آن است. کسی که به احادیث نبوی رجوع کند به سادگی درمی‌یابد که برای انواع بیماریهایی از قبیل دندان درد٬ بادفتق٬ زخم معده٬‌ زخم اثنی عشر٬ تب شدید٬‌ ورم مفاصل و اعضاء٬ بواسیر٬ باد لقوه و دیگر بیماریهای مهلک٬ سوره خاصی وجود دارد که قراعت آن باعث بهبودی حتمی بیمار می‌شود. دیدار از یک دعا نویس به خواننده کمک می‌کند تا با جزئیات کار و فواید بیشتر این کتاب آشنا شود. البته امروزه به دلیل پیشرفت علم پزشکی از این برکت عظیم استفاده چندانی نمی‌شود٬‌ مگر در نقاط دور افتاده که دسترسی به پزشک و دارو نیست.

۷- ویژگی معجزه‌آسای دیگر قرآن این است که به فرد مؤمن در برابر بروز خطرات و حوادث ایمنی کامل می‌دهد. اغلب لشکریان اسلام در زمان نبرد آیه و یا سوره‌ای از قرآن را به خود نصب می‌کردند تا آن‌ها را از خطر مصون نگاه دارد. نویسنده این مقاله با چشمان خود پیراهن سلیمان اول (خلیفه اول حکومت عثمانی) را در موزه‌ای در بریتانیا مشاهده کرد؛ بر این پیراهن سفید که او همیشه آن را در زیر جوشن و لباس رزمش می‌پوشید٬‌ آیاتی از قرآن نوشته شده بود. همه رزمندگان اسلام که به جنگ با کفار عراقی می‌رفتند٬ قبل از عزیمت حتماً از زیر سایه قرآن رد می‌شدند و در پناه آن در طول عملیات صحیح و سالم می ماندند. (آن‌هایی که از این کار غفلت ورزیدند همه یا شهید شدند و یا مجروح و معلول جنگی). تأثیر بلامنازع آیت الکرسی در دورکردن چشم زخم بر همه مسلمین آشکار است. به علاوه٬ زوّاری که قصد زیارت مکانهای مقدسی مثل قم٬‌ کربلا٬ مشهد و مکّه معظمه را دارند حتماً از زیر آینه و قرآن رد می‌شوند تا در سایه قرآن در سلامت و ایمنی کامل سفر کرده و به منزل بازگردند.

۸ – از دیگر معجزات قرآن این است که به ارواح مردگان برکت می‌رساند. ارواح مومنین که معمولاً در برزخ بوده و انتظار روز قیامت را می‌کشند تا تکلیفشان روشن شود٬ نیاز شدیدی به ثواب دارند تا کفه ترازوی عدالت به نفعشان سنگین شود. این ارواح در شبهای جمعه آزاد می‌باشند و در حوالی قبرستان برای دریافت صواب پرسه می‌زنند. لذا مسلمینی که به تازگی عزیزی را از دست داده‌اند در این ایام به سر قبرستان رفته و با قراعت چهار قُل٬ سوره حمد و آیت‌الکرسی و دمیدن به سنگ قبر ٬ اجر بزرگی را به حساب آن‌ها خواهند گذاشت تا در روز جزا از مجازات رهانیده شوند.

این همه تنها قطره‌ای است از دریای شگفتی‌های این کتاب. مطالعه کتاب‌های تفسیر قران٬ شان نزول آیات٬ کتاب بحارالنوار٬ کتاب یاقوت٬ سیره‌النبی٬ روضه‌الصفا٬ حلیّه‌المتقین و کتاب‌های حدیث شما را با بی‌شمار شگفتی‌های دیگر آن آشنا می‌سازد. براستی که هیچ جن یا انسی قادر نیست که کتابی با این خواص معجزه‌آسا بنویسد. مؤمنین از شمال آفریقا گرفته تا هند و چین و افغانستان حتی مهاجرینی که در دهه‌های اخیر به کشورهای اروپایی کوچ کرده‌اند٬‌ جملگی بر صحت و درستی این تاثیرات شگفت تأکید می‌ورزند. در این باره کتاب‌های بیشماری به زبان عربی٬‌ فارسی و غیره وجود دارد که زبان هر بی‌ایمان شکاکی را خاموش می‌سازد.

اما در مقابل آن٬ کتاب مقدسی که مسیحیان به درستی آن به عنوان کلام قابل اعتماد و تغییرناپذیر خداوند باور دارند٬‌ هیچ یک از ویژگی‌های جادویی ذکر شده را ندارد. لازم نیست که آن را بالای طاقچه قرار داد و برای مطاله‌اش هم نیازی به شستن دست و روی نیست. این کتاب به همه زبانهای زنده دنیا ترجمه شده و این کار ذره‌ای از اهمیت پیام آن نکاسته است٬ بدیهی است که برای خواندنش لازم نیست که زبان دیگری را فرا گرفت و می‌توان آن را در زبان مادری مطالعه کرد. می‌توان زیر آیاتی که مورد علاقه‌تان است با خودکار قرمز خط بکشید و یا جلد کهنه آن را دور بیندازید بدون اینکه رعد وبرقی نازل شود و یا غضب مسیحیان متعصب را برانگیخته و سنگسارتان کنند.
متأسفانه گذاردن آن در یک ماشین باعث پیشگیری از تصادف نمی‌شود و نه با آن می‌شود استخاره گرفت و از آینده باخبر شد. نوشیدن آبی که از روی آیات آن گذشته باشد باعث شفای کسی نخواهد شد. اگر آن را بالای سر بیماری بگذارید٬ ذره‌ای هم در بهبودی او تأثیری نخواهد گذاشت. اگر صدبار هم از زیر این کتاب رد شوید٬ هیچ تأثیری در پیشگیری از مخاطرات سفر نخواهد داشت.

اما در این کتاب‌ خداوند تنها راه رستگاری و نجات را به ما نشان می‌دهد. با مطالعه آن درخواهیم یافت که گناهکاریم و به یک نجات‌دهنده احتیاج داریم؛ کسی که آمدن او را خداوند در طلوع آفرینش به آدم و حوا وعده داد و تمامی پیامبران به آمدنش و کاری که برای نجات گناهکاران خواهد کرد شهادت می‌دهند. با مطالعه آن درمی‌یابیم که ریشه مشکلات ما و معضل حیات چیست. درمی‌یابیم که هدف خداوند از آفرینش آدمی چه بوده است و چه نقشه‌ای برای سعادت ابدی او کشیده است. می‌فهمیم که عاقبت این جهان در آینده چه خواهد شد و چه کسانی به بهشت جاودان راه خواهند یافت. از همه مهمتر با خدای واقعی آشنا می‌شویم و ذات قدوسش٬ با خدایی که مَحبت است و از نجات دادن گناهکاران لذت می‌برد و نه از پرتاب کردنشان در آتش جهنم.

نوشته دکتر زرین قلوب