این سؤال اغلب پرسیده می‌شود. به بسیاری از مردم آموخته شده که کتاب مقدسِ مسیحیان تغییر یافته یا تحریف شده است. ولی آیا شما فکر کرده‌اید که این چقدر ادعای جدی و خطرناکی است؟ چیزی را که این افراد به آن حمله می‌کنند کلام خداست که در تورات، مزامیر و انجیل وحی شده. کتاب مقدسی را که پیروان عیسی مسیح امروزه در دست دارند همانند متن کتاب مقدس اصلی می‌باشد. آن نمی‌توانست فاسد شده یا تغییر کند. این حقایق و نکته‌های زیر را در نظر داشته باشید …

۱. هشداریِ شدید خدا

مسیحیان کتاب مقدس خود را دوست می‌دارند و هرگز اجازه نمی‌دهند که کسی آن را عوض کند. کتاب مقدس هشدار داده که کسانی که سعی به تغییر کلام خدا را دارند به شدت مجازات خواهند شد.

مدتها پیش خدا از طریق موسی (در تورات) صحبت کرد و فرمان داد، «بر كلامی‌ كه‌ من به شما امر می‌فرمایم چیزی میفزایید و چیزی از آن کم‌ منمایید، تا او امر یهُوَه‌ خدای‌ خود را كه‌ به شما امر می‌فرماید، نگاه دارید» (تثنیه ۴: ۲).

دو قرن بعد سلیمان گفت، «تمامی‌ كلمات‌ خدا خالص است. او به‌جهت متوكّلان‌ خود سپر است. به سخنان‌ او چیزی میفزا، مبادا تو را توبیخ نماید و تکذیب شوی» (امثال سلیمان ۳۰: ۵- ۶).

حتی زمانی که آخرین کتاب از کتاب مقدس نوشته شد، خدا از طریق یوحنای رسول گفت، «زیرا هرکس‌ را که کلام نبوت این کتاب را بشنود، شهادت می‌دهم که اگر کسی بر آنها بیفزاید، خدا بلایای مکتوب در این کتاب را بر وی خواهد افزود. و هر گاه کسی از کلام این نبوت چیزی کم‌ کند، خدا نصیب او را از درخت حیات و از شهر مقدس و از چیزهایی که در این کتاب نوشته است، منقطع خواهد کرد» (مکاشفه ۲۲: ۱۸- ۱۹).

این هشدارها واضح است. هیچ ایمانداری جرأت تغییر کلام خدا را ندارد.

۲. تعداد کتاب مقدس

تصور کنید که نسخهٰ‌هایی از یک کتاب، نوشته آقای عبدالعزیز در شهر شما به هر خانواده از جمله به خانواده شما، داده شده است. تمام نسخه‌ها همانند یکدیگر و هر کدام چاپ کاملی از کتاب اصل بود. بعد از مدتی، کسی پیدا شد که اعلام کرد که آن کتاب تغییر یافته و دیگر قابل اعتماد نیست. آیا در حالی که شما یک نسخه معتبر را در دست دارید، آن ادعای شخص را خواهید پذیرفت؟ حتما خواهید گفت، «یک لحظه صبر کن، چون من یک نسخه از کتاب اصلی را در خانه دارم و آن تغییری نکرده.» دیگران هم نسخه‌های کامل خودر را بیرون می‌آورند.

کتاب مقدس هم همینطور است. طومارها و دست‌نوشته‌های اصلی با دقت زیادی تکثیر شدند. هر گاه یک نسخه جدیدی بوجود آمد، آن را با دقت بررسی می‌کردند. بسیاری از نسخه‌های طومارهای اصلی وجود داشتند. اگر کسی می‌خواست تغییری در کتاب مقدس بیاورد او میبایست تمام چاپها را از تمام منازل … از اروپا، آفریقا، خاور میانه … جمع آوری کند… و بعد تمام آنها را تغییر دهد. آیا این امکان دارد؟ نه! حتی اگر یک نسخه تغییر یافته وجود داشت، مردمی که نسخه‌های حقیقی را داشتند مطلع می‌شدند و آن را محکوم می‌کردند.

۳. دانشمندان مسلمان و قرآن

هیچ کس تا سال ۱۰۴۶ میلادی (بیش از ۴۰۰ سال پس از مرگ محمد) بر اصالت کتاب مقدس حمله نکرد و آن را بر زیر سوال نیاورد. محمد باور داشت که کتاب مقدسی که در ایام زندگی وی وجود داشت معتبر بود (از این آیات بازدید کنید، سوره‌های ۵: ۶۸- ۶۹، ۳: ۳، ۲۱: ۷، ۲۱: ۴۸- ۵۰، ۴: ۱۶۲- ۱۶۳، ۳۵: ۳۱، ۹: ۱۱۱، ۶: ۱۵۴- ۱۵۷، ۴۰: ۶۹- ۷۰، ۴۶: ۱۲، ۴۶: ۲۹- ۳۰).

محققان اولیه اسلام و بسیاری دیگر بعد از آنها قبول نمی‌کردند که تورات، مزامیر و انجیل تغییر کرده است. به گفته بسیاری از محققان، قرآن اعلام کرده که کتاب مقدس تغییر نیافته بلکه به طور غلط وانمود شده است.

در تفسیرش بر سوره ۲: ۷۵ امام بیداوی گفته، «آیا می‌توان فکر کرد که آنها (یعنی یهودیان) به شما ایمان خواهند آورد؟ – چون گروهی از آنها کلام الله را شنیدند و آن را آگاهانه مرتد ساختند … : بدین معنی که ایشان آن را بطور نادرستی تفسیر و هر آنچه خواستند توضیح دادند … پس از آنکه آن را فهمیدند.»

يقول الإمام البيضاوي : ‘أفتطمعون ان يصدقونكم (أي اليهود) وقد كانت طائفة توسط أسلافهم يسمعون كلام الله أيالتوراة ثم حرفونه… ای يؤولونه ويفسرونه بما يشتهون… من بعد ما عقلوهأي فهموه بعقولهم ولم يبق فيه ريبة.’

امام بخاری در تفسیر خود توضیح می‌دهد که سورۀ ۴: ۴۶ به این شرح است: “جابجا کردن کلمات از مکان‌های درست آنها… به معنای تعبیر نادرست است.” ويقول صحيح البخاري : ‘يحرفون الكلم عن موضعه ای يزيلونه وليس أحد يزيل لفظ کتاب توسط كتب الله تعالى ، ولكنهم
يؤولونه علی غیر تأويله’.

شما می‌توانید نظراتی مشابه به این را از دست امام رازی نیز بخوانید.

برخی از افرادی که خود را در زمان محد ‘مسیحی’ می‌خواندند، خواندن کلام خدا را کنار گذاشته بودند. در عوض، آنها پیرو سنت‌های انسانی شده بودند. درست است که آنها بطور نادرستی کلام خدا را تفسیر می‌کردند. اما خود کتاب مقدس تغییر نشده بود. آن کتاب فراموش شده بود. با این حال، در طول تاریخ، مسیحیان حقیقی وجود داشته‌اند که کلام خدا را دوست داشته، و آن را محافظت و متابعت می‌کردند.

اگر محققان مسلمان اولیه عقیده داشتند که کتاب مقدسی که در زمان ایشان وجود داشت واقعی و خالص بود، پس هر گونه سندی پیش از قرن هفتم میلادی باید معتبر باشد. طومارهای تورات و مزامیر و انجیل (یعنی کتب عهد عتیق و عهد جدید) که قدمتشان به چند صد سال قبل از ظهور اسلام بوده، در موزه‌های معروف در سراسر جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. هر کس می‌تواند آنها را با کتاب مقدسی که امروزه در دست هست مقایسه کند و دیده می‌شود که تغییری نیافته است. همچنین بسیاری دیگر از طومارهای قدیمی موجود هستند که شامل نقل قول از کتاب مقدس یا قسمتی از آن هستند. این همه نمایندۀ صداقت متن کلامی که مسیحیان امروزه از آن استفاده می‌کنند می‌باشد.

اینک از شما سؤالی دارم: در چه زمانی کتاب مقدس تغییر یافت؟ قبل یا بعد از محمد؟ اگر آن را قبل از او تغییر دادند شما محمد را به یک معلم نادرست متهم می‌کنید. از سوی دیگر، آن نمی‌توانست بعداً تغییر کند، زیرا که در آن زمان کتاب مقدس به بسیاری زبان‌های مختلف ترجمه شده و در سراسر جهان پخش شده بود.

۴. یگانگی پیام

کتاب مقدس دارای یک داستان عالی هست که از اول تا آخر اعلام می‌شود. در طول دوره طولانی تاریخی که در آن نقل شده، هیچ تناقضی وجود ندارد. طرح بزرگ خدا همیشه مکانی مرکزی دارد. این دلیل شگفت انگیزی و یگانه بودن کتاب مقدس است! تورات و مزامیر و انجیل، هر یک در مورد مسیح بوده، چگونه خداوند برای رفع مشکل گناه ما برنامه‌ای را طرح کرد. تمام پیامبران عهد عتیق در مورد مسیح می‌گفتند، در برای آن نجات دهنده‌ای که می‌آید و خود را برای نجات مردم گناهکار ارائه می‌کند. عهد جدید در مورد واقعیت آن نجات دهنده‌ای که وعده شده بود می‌گوید، که آمده است. این نشان می‌دهد که او کس دیگری جز عیسی مسیح نیست.

اگر کسی بخشی از کتاب مقدس را عوض کرده بود، قطعاً بعضی از قسمت‌های آن با دیگر بخش‌ها تناقض می‌داشتند. اما در آن هیچ تناقضی وجود ندارد. بطور روشنی یگانگی در تمام قسمت‌های کتاب مقدس وجود دارد. نویسندگان مسلمان فقط به چند قسمت موازی کوچک چسبیده‌اند – که به فرض ایشان بین تعداد یا سن افراد فرق‌هایی وجود دارد. در این عمل، اغلب به چند آیات به عنوان آیات مشکل ساز اشاره شده است. با مطالعه جدی و واقعی، می‌تواند مطمئن شد که آن فرضیات کاملاً خلاف واقعیت می‌باشند. ما می توانیم کتاب مقدس را به همانطوری که خودش می‌فرماید باور کنیم: یعنی کلام خدا.

۵. خدا محافظ کلام خود می‌باشد.

کتاب مقدس کلام خداست. خدا که همه چیز را خلق کرده، خدای قادر متعال، او که از همه چیز مطلع است، نویسندۀ کتاب مقدس است. چون او خداست، پس او قادر محافظت از کلام خود از فساد و تغییر است. همانطور که خود در مزامیر فرموده، ‘ای‌ خداوند كلام‌ تو تا ابدالآباد در آسمانها پایدار است’ (مزمور ۱۱۹: ۸۹). انجیل ذکر کرده، ‘آسمان‌ و زمین‌ زایل‌ خواهد شد، لیکن‌ سخنان‌ من‌ هرگز زایل‌ نخواهد شد’ (انجیل متی ۲۴: ۳۵). کلام مقدس خدا جاویدان است. آن برای همیشه پایدار است. او هرگز اجازه نمی‌دهد که کلام جاویدان او به هیچ وجه تغییر کند. خدا عهد خود را در طول قرون گذشته نگه داشته است. این غیر قابل تصور است که یک انسان ضعیف بتواند کلامی که از طرف خدا بیان شده را تغییر دهید.

اگر کتاب مقدس تغییر کرده، پس خدا قادر به محافظت از آن نیست. این به آن معناست که انسان از خدا بزرگتر است. و دوست من، اگر خدا قادر به محافظت از کلام خود نیست، پس او خدا نیست! این توهین و کفر به اوست.

نوشته شبان ای. ام. هیشام – مترجم: شبان پ. م.