پارسا

کلیسای رومان کاتولیک و تعالیم کتاب مقدس

برای حق جویان ایرانی که آشنایی چندانی با تاریخ کلیسا و جنبش‌های اصلاحی در آن ندارند، واژه «کلیسای کاتولیک» ممکن است برانگیزاننده معنی و مفهوم خاصی نباشد. شاید تا این حد آگاه باشید که رهبر این فرقه «پاپ» نامیده می‌شود که در واتیکان ساکن است. به احتمال زیاد بعضی از مراسم مذهبی کاتولیکها را در برنامه‌های تلویزیونی یا سینمایی دیده‌اید بدون اینکه پی به اهمیت یا معنی آن مراسم برده باشید.

جنبه تاریخی و چگونگی شکل‌گیری این حرکت و دوری تدریجی آن از کلام مکشوف خداوند مد نظر این مقاله کوتاه نمی باشد، بلکه تفاوت تعلیمات کاتولیکها با آموزه‌های کتاب مقدس است که در اینجا به صورت فشرده به آنها اشاره می شود.

بهترین کسی که می‌تواند راجع به این تعالیم نظر بدهد، بالطبع یک کشیش کاتولیک است و در نوشتن این مقاله از آثار «ریچارد بِنِت» (Richard Bennett) کمک گرفته شده است. وی سالها در ایرلند و روم به تحصیلش ادامه می‌دهد تا بتواند کشیش کاتولیک بشود، بعد هم به مدت ۲۲ سال با این عنوان خدمت می‌کند. وی همواره سعی داشته تا خالصانه دستورات و تعالیم کاتولیک را حفظ کند و آنها را به جماعت کلیسای خودش تعلیم دهد. اما علی‌رغم این تلاش خالصانه،هیچوقت احساس آرامش و آشتی با خداوند را نداشته تا اینکه خداوند چشمان باطنی او را به حقیقت باز می‌کند و او را نجات داده و به وی آن آرامشی را می‌دهد که فرای فهم بشری است.

درکتابش، «ریچارد بنت» در شش زمینه مختلف آموزه‌های کتاب مقدس را با تعالیم کلیسای کاتولیک مورد مقایسه قرار می‌دهد که آنها را در پی خواهیم آورد. منبع مورد استفاده برای تعالیم کاتولیکها، منبع رسمی: «کاتکیزم کلیسای کاتولیک» (ک.ک.ک) چاپ ۱۹۹۴ است. آیات کتاب مقدس از ترجمه (اصلاحی) «ویلیام گلن و هنری مارتین»چاپ ۱۸۷۶ برگرفته شده‌اند.

۱. اساس و پایه حقیقت:

مطابق کتاب مقدس، تنها پایه و اساس برای شناخت حقیقت: کلام یا مکاشفه مکتوب خداوند است.

به عقیده کلیسای کاتولیک،بنیان و اساس حقیقت:نه تنها کلام خداوند،بلکه علاوه بر آن سنت کلیسا و ”پاپ ” نیز می باشند.

۲. راه نجات و رستگاری:

مطابق کتاب مقدس،نجات تنها به واسطه فیض و از راه ایمان است.

به عقیده کلیسای کاتولیک: فیض ( که از راه آداب مذهبی داده می‌شود ) تنها کمکی است برای نجات.

۳. یک واسطه:

بنا بر کتاب مقدس:بین انسان و خدا تنها یک میانجی وجود دارد و او خداوند عیسی مسیح است.

 به عقیده کلیسای کاتولیک: مریم نیز نقش واسطه ای در نجات دارد.

۴. منشاء ایمان:

مطابق کتاب مقدس: ایمان هدیه خداوند است و از راه کلام خداوند می آید.

به عقیده کلیسای کاتولیک، ایمان از راه «کلیسای مادر» می آید.

۵. تمثالها و شمایل مذهبی:

مطابق کتاب مقدس، تمثالها و تصاویر طرد شده‌اند زیرا خداوند از بت پرستی نفرت دارد.

کلیسای کاتولیک به تمثالهای مذهبی احترام مقدسانه می‌گذارد.

۶. یگانه قدوس:

مطابق کتاب مقدس: تنها و تنها خداوند قدوس بوده و یگانه منبع قدوسیت اوست.

به عقیده کلیسای کاتولیک: مریم نیز قدوس بوده و سرچشمه قدوسیت است.

این است خلاصه‌ای از تعالیم کلیسای کاتولیک و در مقایسه با کتاب مقدس ،در می یابیم که حداقل در این موارد ذکر شده این فرقه از کلام خداوند دور شده و تعالیم بشری را جایگزین مکاشفه خداوند ساخته اند.

امید است که این مقدمه کوتاه به برخی از سؤالات شما پاسخ گفته باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد نویسنده اصلی این مطالب، می‌توانید از سایت ذیل بازدید نمائید: www.bereanbeacon.org

نوشته ریچارد بِنِت – ترجمه دکتر زرین قلوب

Exit mobile version