«کلام خداوند بر من نازل شده گفت: ای پسر انسان بر ضد شبانان اسرائیل نبوت کن. آری، نبوت کرده ایشان یعنی شبانان را بگو: خداوند یهوه چنین میفرماید؛ وای بر شبانان اسرائیل که خویشتن را میچرانند!» (حزقیال نبی ۳۴:  ۱-۲)

در این آیات خداوند ناخوشنودی خود را از شبانها و مبشرینی اعلام می‌کند که به جای مراقبت از گله خداوند و تعلیم آموزه‌های کتاب مقدس به فکر پیشبرد منافع زمینی خود و کسب شهرت و ثروت هستند. ایشان وظیفه خود را فراموش کرده و در عوض بشارت ملکوت مسیح و دعوت شنوندگان به توبه از گناهان و زندگی ایمانی، فقط در پی برآوردن آرزوهای زمینی خود هستند.

متاسفانه تعداد چنین شبانهایی امروزه کم نیست؛ کسانی که دوست دارند همچون هنرپیشگان سینما زندگی مجللی داشته و تلاششان افزودن بر رقم حساب بانکی‌شان است. آنها دریافته‌اند که می‌توانند با سوءاستفاده از نام مسیح و دادن وعده‌های بی‌جایی مثل سعادت و زندگی آسوده دنیوی، شفای کامل از بیماری‌ها و تندرستی، از میان رفتن سختی‌ها و مشکلات زمینی گرد خود مخاطبین فراوانی جمع‌آورده و کیسه خود را پر کنند. اغلب اوقات چنین شبانی را در برنامه‌های ماهواره‌ای می‌بینیم که با لباس‌های گرانقیمتی که به تن دارد با طمطراق روی صحنه بالا و پایین می‌رود و جمعیت مشتاق که به دیدار چنین شخص معروفی آمده با حرکات وی به شور و شوق درمی‌آیند. او قادر است تا با یک اشاره دست  تماشاچی را به زمین اندازد و یا بیماری را که برای شفا نزدش آورده شده بهبودی کامل ‌ببخشد. ایشان از ترفندهای شعبده‌بازی، هیپنوتیزم، شیوه‌های تاثیر جمعی، کم و زیاد کردن نور صحنه، موسیقی پرهیجان و هر شیوه دیگری استفاده می‌کنند تا تماشاچی‌ها را جلب کارهای شگفت خود سازند. گاهی حتی ادعا می‌کنند که مرده‌ها را نیز زنده ساخته‌اند و یکی از مرده‌های زنده شده دعوت می‌شود تا روی صحنه بیاید و به ادعای ایشان مهر تایید بزند!

این شبانها در برنامه‌های جالبشان نه از گناه صحبتی می‌کنند، نه از روز مکافات و داروی، نه از پارسایی خداوند و نه ضرورت توبه و تحول روحانی (که بدون آن کسی وارد ملکوت خداوند نخواهد شد). زیرا چنین پیامی باعث می‌شود تا دیگر کسی به سالن نمایش وارد نشود تا شاهد شاهکارهای غریب ایشان باشد. بدون شک از راه اجرای چنین برنامه‌هایی درآمد هنگفتی نصیب ایشان می‌شود و در پایان برنامه حساب بانکی در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا به فردی که خود را خادم مسیح می‌خواند کمک مالی بشود؛ این خلاصه‌ای است از خدمت چنین شبانهایی.

اما خداوند آنها را توبیخ کرده و با زبان اشاره چنین می‌گوید:

«شما سرشیر را میخورید و خود را به پشم میپوشانید و گوسفندان پرواری را میکُشید، اما گله را نمیچرانید.» (آیه ۴)

جای تاسف است که بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی چنین افرادی به زبان فارسی دوبله شده و هر روزه در شبکه های ماهواره ای پخش می‌شود. تعدادی از فارسی‌زبانها هم – از قافله عقب نمانده- یاد گرفته‌اند که می‌توانند از مسیحیت دکانی برای خود باز کنند. آنها هم خود را به روی صحنه این نمایش پرتاب کرده‌ تا سرشیر بخورند، پشم گوسفندان را چیده و جامه پشمین به تن کنند. ایشان در نام مسیح همه بیماری‌ها را شفا می‌دهند، در نام مسیح همه مشکلات زناشویی و شغلی شما را حل می‌کنند، در نام مسیح به شما وعده تندرستی، بهبودی و آرامش دنیوی را می‌دهند تا در نهایت بتوانند برای خودشان قایق تفریحی خریداری کرده و گرد این دنیا بچرخند. اما خداوند از زبان پیامبر حقیقی‌اش چنین می‌گوید:

«هان من به ضد شبانان هستم و گوسفندانم را از دست ایشان خواهم طلبید و آنان را از چرانیدن گوسفندان برکنار خواهم کرد تا شبانان دیگر خویشتن را نچرانند.» (آیه ۱۰)

دکتر زرینقلوب. لندن. بهار ۲۰۱۸