دکتر جوزف وولف (۱۷۹۵۱۸۶۲ میلادی) در خانواده‌ای از علمای یهودی در آلمان متولد شد. وی پس از جست‌و‌جو ومطالعه مسیحای واقعی را که در کتاب‌های یهود به او وعده داده شده بود یافته و به خداوند عیسی مسیح ایمان آورد. کشف این حقیقت چنان او را به شوق درآورد که بر آن شد تا به عنوان مبلغ مسیحی به نقاط مختلف دنیا سفر کرده و مسیحای کتاب‌های مقدس را به دیگر یهودیان معرفی کند.

دکتر وولف در آغاز جوانی با دوشیزه‌ای از خانواده‌های متعبر انگلیس ازدواج کرده و تابعیت آنجا را پذیرفت. او در زمینه زبان از استعدادی خداداد برخوردار بوده و علاوه بر زبان آلمانی به زبانهای عبرانی، انگلیسی، عربی، ترکی و فارسی نیز مسلط بود. در زمان حکومت ملکه ویکتوریا که امپراطوری انگلیس در اوج قدرت خود بودوی در لوای پرچم آن دولت به منظور رسانیدن پیام انجیل به دیگر یهودیان به نقاط مختلف دنیا سفر کرد. به یاد داشته باشیم که در آن زمان وسیله نقلیه برای سفرهای زمینی محدود به چهارپایان بوده، راه‌ها بسیار پرخطر و ناامن. به عنوان مثال بین سه تا شش ماه طول می‌کشید تا یک مسافر از انگلیس به ایران سفر کند. با این اوضاع وی دو مرتبه به ایران سفر می‌کند. در اینجا یک صفحه از خاطرات او را جمله به جمله نقل قول می‌کنیم:

««وولف سرانجام به مشهد پایتخت خراسانرسید. وی در منزل یکی از یهودیان معتبر آنجا اقامت گزید؛ فردی به نام ملّامحمد هم او که ۱۴ سال قبل نیز وولف را منزل داده و محترمانه از او پذیرایی کرده بود. وولف پرسید: اوضاع یهودیان ساکن مشهد چطور است؟ و با حیرت فراوان دریافت که تمامی یهودیان ساکن مشهد به دین محمد گرویده‌اند!

دلیل آن این است؛ زنی یهودی از زخمی درمان ناپذیر روی دستش رنج می‌برده برای شفا نزد رمالی می‌رود. رمال هم به او توصیه می‌کند تا سگی را کشته و دستش را در خون آن سگ قرار دهد تا بهبود یابد. زن هم این کار را می‌کند. اما ناگهان سیّدی (یعنی کسی که از فامیل پیامبر اسلام است) در نمازجمعه جماعت مسلمان را فراخوانده و به آن‌ها می‌گوید: یا ایّها‌لمسلمین، امروز یهودیها برای توهین به دین مبین اسلام سگی را ذبح کرده‌اند! من فقط دو کلمه به شما می‌گویم تا بدانید چه کاری انجام دهید؛ الله داد!

مسلمین هم یکصدا فریاد بر می‌دارند که الله همه یهودیها را به چنگ ما داده است. سپس به محله یهودی‌نشین هجوم برده و ۳۵ نفر از آن‌ها را به قتل می‌رسانند مابقی نیز از ترس جانشان می‌گویند؛ لاالله الا الله ، محمد رسول الله.

امروزه از این واقعه با عنوان «الله داد» یاد می‌شود.»»

ترجمه از کتاب:

Travels and adventures of Rev. Joseph Wolff. Kindle edition. PP 552-553